niedziela, 21 września 2014

Historia sake pisana


Żródło: http://news.3yen.com/

W ślad za ankietą przeprowadzoną w 2013r przez Ministerstwo Zdrowia, szacuje się, że aktualnie w Japonii jest 140.000 kobiet uzależnionych od alkoholu. To ogromny wzrost odkąd w roku 2003 podawano, że takich kobiet jest 80.000.

W Internecie trafiłam na historię Yumiko Miyata (65 lat), która również jest uzależniona. Alkohol zaczęła pić mając piętnaście lat. Była nieśmiała, a napoje wyskokowe pomagały jej zawierać znajomości. Z początku myślała, że to nieszkodliwa zabawa. Jednak w końcu życie zaczęło się jej wymykać spod kontroli.

Jak sama przyznała: „Na początku nie zastanawiałam się wiele nad piciem. To była zabawa i lubiłam smak alkoholu. Ale potem zaczęłam używać alkoholu, aby radzić sobie ze stresem. Jeśli raz zaczniesz używać alkoholu do rozwiązywania swoich problemów już nie będziesz w stanie kontrolować picia.”

Mając dwadzieścia kilka lat Miyata wyszła za mąż i urodziła dwójkę dzieci. Jednakże nigdy nie przestała pić – ani podczas ciąży, ani kiedy karmiła piersią. „Jedną ręką przystawiałam dziecko do piersi, a w drugiej trzymałam drinka.” – powiedziała Miyata. „Dzisiaj patrzę w przeszłość i jestem przerażona tym co robiłam”.

Te słowa mną wstrząsnęły. Zastanawiałam się skąd wziął się tak znaczny wzrost alkoholizmu wśród Japonek w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Wytłumaczenie przyniosła wypowiedź Susumu Higuchi, dyrektora Kurihama Medical and Addiction Center. Stwierdził on, że wzrost ten spowodowany jest częściowo wzrostem liczby kobiet pracujących, ponieważ są one bardziej narażone na wyjścia do lokali, a dokładnie opisane prze ze mnie tutaj mocno zakrapiane spotkania ze współpracownikami.

Higuchi zwrócił też uwagę na to, że producenci alkoholu zaczęli kierować swoje reklamy do kobiet, gdyż ta część rynku była przez długi czas niezagospodarowana. I tak w telewizji atrakcyjne kobiety gaszą pragnienie szerokim wachlarzem piw lub gotowych drinków, które kuszą w sklepach barwnymi puszkami . 


Źródło: http://www.jpopasia.com/

Źródło: http://motejo.jp/

Źródło: http://draftbeer.jp/

Higuchi jednak ostrzega, że kobiety powinny mieć się na baczności, ponieważ mają mniejszą tolerancję na alkohol niż mężczyźni. A to dlatego, że ogólnie mają mniejsze ciała i organy wewnętrzne. Z tego względu stężenie alkoholu we krwi kobiet wzrasta szybciej niż u mężczyzn.

Na szczęście Japonki, mogą liczyć na wsparcie. Do niedawna dużym problemem, było to, że historycznie alkoholizm w Japonii był domeną mężczyzn. Grupy wsparcia składają się w większości z mężczyzn i kobietom trudno jest mówić otwarcie o swoich problemach podczas takich spotkań. Dlatego szpital Higuchiego ma oddzielny program dla kobiet, na który składa się terapia grupowa jak i indywidualna, gdyż wiele kobiet ma głęboko zakorzenione osobiste problemy związane z rodziną, mężem lub nawet wykorzystywaniem seksualnym w dzieciństwie.

Najważniejsze, że są historie z happy end’em. Miyata jest szefem jednej z filii organizacji Amethyst (grupy wsparcia dla kobiet) i jest trzeźwa od 28 lat. Mąż ją zostawił, ale Miyata cieszy się, że zostawił jej dzieci, ponieważ to one dały jej siłę, by skończyć z nałogiem raz na zawsze.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz